به گزارش مشرق، موسسات مختلفی در جهان به صورت سالانه ارزش برند باشگاه ها معتبر جهان را ارزیابی کرده و نتایج مطالعات خود را منتشر می کنند.
طی سال های اخیر باشگاه بایرن مونیخ آلمان به صورت پی درپی جایگاه ارزشمندترین برند باشگاهی فوتبال جهان را به خود اختصاص داده است.
بنا به گزارش برند فاینانس،ارزش برند باشگاه بایرن مونیخ آلمان در سال 2014، 896 میلیون دلار معادل 2956.8 میلیارد تومان، ارزیابی شده است که نسبت به سال گذشته میلادی 36 میلیون دلار رشد داشته است.
ارزش برند باشگاه محبوب رئال مادرید اسپانیا نیز در سال گذشته میلادی 768 میلیارد دلار، معادل 2534 میلیارد تومان، ارزیابی شده است، ارزش برند این باشگاه فوتبال نسبت به سال گذشته میلادی 147 میلیارد دلار رشد داشته است که از جمله برندهای با بیشترین رشد ارزش طی سال 2014 در جهان محسوب می شود.
این باشگاه در سال 2013 از نظر ارزش برند پس از منچستر یونایتد در جایگاه سوم قرار داشت که طی سال جاری یک پله صعود داشته است.
جایگاه سومین باشگاه فوتبال با ارزشمندترین برند در جهان به منچستر یونایتد اختصاص دارد. ارزش برند این باشگاه در سال 2014 ،739 میلیون دلار، معادل 2438 میلیارد تومان، ارزیابی شده است که نسبت به سال گذشته با یک پله نزول، 98 میلیون دلار افت ارزش داشته است.
باشگاه بارسلونای اسپانیا از جمله باشگاه هایی است که علی رغم افزایش قابل توجه ارزش برند آن، جایگاه این باشگاه در لیست برند فاینانس جابجا نشده و همچنان در رتبه چهارمین برند ارزشمند در فوتبل جهان قرار دارد. ارزش برند این باشگاه 622 میلیون دلار، معادل 2052 میلیارد تومان، قیمتگذاری شده است که در مقایسه با ارزش سال گذشته 50 میلیون دلار افزایش داشته است.
باشگاه منچستر سیتی انگلیس در بررسی برندهای فاینانس 510 میلیون دلار، معادل 1683 میلیارد تومان، قیمتگذاری شده است که نسبت به سال گذشته میلادی 178 میلیون دلار رشد داشته است. برند این باشگاه در مطالعه سال گذشته 332 میلیون دلار قیمتگذاری شده بود و در رتبه هشتمین برند ارزشمند قرار داشت.
به طور کلی تعداد هوادار ، ارزش قرارداد حق پخش تلویزیونی، ورزشگاه اختصاصی و امکانات و ظرفیت آن، کیفیت بازیکنان و قیمت قراردادهای آنها، سابقه وقدمت تاریخی باشگاه، لیگی که در آن فعالیت می کند، تعداد قهرمانی ها، عملکرد سالیانه و شکست ها و پیروزی ها، درگیر شدن در حاشیه ها و تعداد تغییرات مدیریتی و مربی ها طی سال مالی برخی شاخص هایی هستند که ارزش برند باشگاه ها بر اساس آنها قیمت گذاری می شوند.
به طور کلی ارزش دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به صورت مساوی و با قیمت 290 میلیارد تومان از سوی سازمان خصوصی سازی قیمتگذاری و عرضه شده اند. این در حالی است که ارزش دارایی ها و برند این دو باشگاه به صورت جداگانه قیمتگذاری و یا ارزیابی نشده اند.
به اعتقاد برخی از شرکت کنندگان در مزایده های صورت گرفته به دلیل عدم سودآوری این دو باشگاه برای سرمایه داران و موانع کنونی موجود بر سر راه درآمدزایی این باشگاه ها، این قیمت ها بالا بوده اند.
این در حالی است که با در نظر گرفتن این حقیقت که این دو تیم در جایگاه نخست پرطرفدارترین تیم های ایرانی قرار داشته و پرسپولیس به تنهایی پرطرفدارترین تیم آسیا و یکی از باشگاه های محبوب در سراسر جهان محسوب می شود، بنا به اذعان کنفدراسیون فوتبال آسیا، بازی اخیر پرسپولیس و النصر با بیش از 110 هزار تماشاگر، پرتماشاگرترین بازی در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا بوده است.
با در نظر گرفتن موارد فوق، میلیون ها هوادار و مقایسه قیمتی بین این تیم ها و دیگر تیم های مطرح جهان، به نظر می رسد قیمت تعیین شده از سوی سازمان خصوصی سازی برای این دو باشگاه نه تنها بالا نبوده بلکه بدون در نظر گرفتن بسیاری از فاکتورها نسبتا پایین در نظر گرفته شده است.
این قیمت پایین در حالی است که ارزش برند این دو باشگاه با کسر قیمت دارایی های آنها بسیار پایین تر از قیمت های تعیین شده است.
اگرچه به اذعان مسئولان و کارشناسان فوتبال کشور این دو باشگاه تا کنون سوددهی قابل توجهی نداشتهاند اما پس از خصوصی سازی و باز شدن دست بخش خصوصی در استفاده از برند و نام این باشگاه ها و همچنین تدابیری که برای سودده کردن آنها اندیشیده خواهد شد، ارزش برند این دو باشگاه می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یافته و حتی چند برابر شود.
از سوی دیگر در صورت عدم سوددهی، حضور خریدار و سرمایه گذاری برای خرید این دو باشگاه از نقطه نظر سرمایه گذاری به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی رسید پس باید اذعان کرد که به صورت قطع راه هایی برای درآمدزایی این دو باشگاه وجود دارد که تعدادی سرمایه دار برای تصاحب آنها اقدام به شرکت در مزایده کرده اند.
طی سال های اخیر باشگاه بایرن مونیخ آلمان به صورت پی درپی جایگاه ارزشمندترین برند باشگاهی فوتبال جهان را به خود اختصاص داده است.
بنا به گزارش برند فاینانس،ارزش برند باشگاه بایرن مونیخ آلمان در سال 2014، 896 میلیون دلار معادل 2956.8 میلیارد تومان، ارزیابی شده است که نسبت به سال گذشته میلادی 36 میلیون دلار رشد داشته است.
ارزش برند باشگاه محبوب رئال مادرید اسپانیا نیز در سال گذشته میلادی 768 میلیارد دلار، معادل 2534 میلیارد تومان، ارزیابی شده است، ارزش برند این باشگاه فوتبال نسبت به سال گذشته میلادی 147 میلیارد دلار رشد داشته است که از جمله برندهای با بیشترین رشد ارزش طی سال 2014 در جهان محسوب می شود.
این باشگاه در سال 2013 از نظر ارزش برند پس از منچستر یونایتد در جایگاه سوم قرار داشت که طی سال جاری یک پله صعود داشته است.
جایگاه سومین باشگاه فوتبال با ارزشمندترین برند در جهان به منچستر یونایتد اختصاص دارد. ارزش برند این باشگاه در سال 2014 ،739 میلیون دلار، معادل 2438 میلیارد تومان، ارزیابی شده است که نسبت به سال گذشته با یک پله نزول، 98 میلیون دلار افت ارزش داشته است.
باشگاه بارسلونای اسپانیا از جمله باشگاه هایی است که علی رغم افزایش قابل توجه ارزش برند آن، جایگاه این باشگاه در لیست برند فاینانس جابجا نشده و همچنان در رتبه چهارمین برند ارزشمند در فوتبل جهان قرار دارد. ارزش برند این باشگاه 622 میلیون دلار، معادل 2052 میلیارد تومان، قیمتگذاری شده است که در مقایسه با ارزش سال گذشته 50 میلیون دلار افزایش داشته است.
باشگاه منچستر سیتی انگلیس در بررسی برندهای فاینانس 510 میلیون دلار، معادل 1683 میلیارد تومان، قیمتگذاری شده است که نسبت به سال گذشته میلادی 178 میلیون دلار رشد داشته است. برند این باشگاه در مطالعه سال گذشته 332 میلیون دلار قیمتگذاری شده بود و در رتبه هشتمین برند ارزشمند قرار داشت.
به طور کلی تعداد هوادار ، ارزش قرارداد حق پخش تلویزیونی، ورزشگاه اختصاصی و امکانات و ظرفیت آن، کیفیت بازیکنان و قیمت قراردادهای آنها، سابقه وقدمت تاریخی باشگاه، لیگی که در آن فعالیت می کند، تعداد قهرمانی ها، عملکرد سالیانه و شکست ها و پیروزی ها، درگیر شدن در حاشیه ها و تعداد تغییرات مدیریتی و مربی ها طی سال مالی برخی شاخص هایی هستند که ارزش برند باشگاه ها بر اساس آنها قیمت گذاری می شوند.
به طور کلی ارزش دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به صورت مساوی و با قیمت 290 میلیارد تومان از سوی سازمان خصوصی سازی قیمتگذاری و عرضه شده اند. این در حالی است که ارزش دارایی ها و برند این دو باشگاه به صورت جداگانه قیمتگذاری و یا ارزیابی نشده اند.
به اعتقاد برخی از شرکت کنندگان در مزایده های صورت گرفته به دلیل عدم سودآوری این دو باشگاه برای سرمایه داران و موانع کنونی موجود بر سر راه درآمدزایی این باشگاه ها، این قیمت ها بالا بوده اند.
این در حالی است که با در نظر گرفتن این حقیقت که این دو تیم در جایگاه نخست پرطرفدارترین تیم های ایرانی قرار داشته و پرسپولیس به تنهایی پرطرفدارترین تیم آسیا و یکی از باشگاه های محبوب در سراسر جهان محسوب می شود، بنا به اذعان کنفدراسیون فوتبال آسیا، بازی اخیر پرسپولیس و النصر با بیش از 110 هزار تماشاگر، پرتماشاگرترین بازی در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا بوده است.
با در نظر گرفتن موارد فوق، میلیون ها هوادار و مقایسه قیمتی بین این تیم ها و دیگر تیم های مطرح جهان، به نظر می رسد قیمت تعیین شده از سوی سازمان خصوصی سازی برای این دو باشگاه نه تنها بالا نبوده بلکه بدون در نظر گرفتن بسیاری از فاکتورها نسبتا پایین در نظر گرفته شده است.
این قیمت پایین در حالی است که ارزش برند این دو باشگاه با کسر قیمت دارایی های آنها بسیار پایین تر از قیمت های تعیین شده است.
اگرچه به اذعان مسئولان و کارشناسان فوتبال کشور این دو باشگاه تا کنون سوددهی قابل توجهی نداشتهاند اما پس از خصوصی سازی و باز شدن دست بخش خصوصی در استفاده از برند و نام این باشگاه ها و همچنین تدابیری که برای سودده کردن آنها اندیشیده خواهد شد، ارزش برند این دو باشگاه می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یافته و حتی چند برابر شود.
از سوی دیگر در صورت عدم سوددهی، حضور خریدار و سرمایه گذاری برای خرید این دو باشگاه از نقطه نظر سرمایه گذاری به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی رسید پس باید اذعان کرد که به صورت قطع راه هایی برای درآمدزایی این دو باشگاه وجود دارد که تعدادی سرمایه دار برای تصاحب آنها اقدام به شرکت در مزایده کرده اند.